بررسی و تحلیل اولیه شبه کتیبه های دوران اسلامی از منظر مطالعات بین فرهنگی مطالعه موردی نیشابور و حوزه فرهنگی بیزانس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجو دکتری دانشگاه مازندران

10.22080/jiar.2022.23132.1025

چکیده

شبه کتیبه نوعی کتیبه نگاری است که فاقد معنای محتوایی است. این هنر روی کلیه مواد فرهنگی در هنر اسلامی و بویژه در سده های نخست و میانی آن دیده می شود. همچنین حوزه پراکنش آن محدوده وسیعی را در برگرفته و حتی در حوزه فرهنگی بیزانس و اروپای شرقی پدیده ای شاخص دانسته می شود. در دوره سامانی در سفالینه های نیشابور تعداد قابل توجهی شبه کتیبه بدست آمده که نشان می دهد این پدیده در دوره سامانیان در حوزه خراسان بزرگ که اهمیت ویژه ای در دوران اسلامی داشته است شکل گرفته است. در حوزه فرهنگی بیزانس نیز در فاصله قرون 11 تا 15 میلادی نیز نمونه های متعددی بدست آمده است. چرایی شکل گیری و نحوه پراکنش این پدیده موضوع مهمی است که بدان پرداخته نشده است. درپژوهش حاضر سعی شده تا با نگاه مطالعات بین فرهنگی و در رویکرد برهم کنش های فرهنگی به این پدیده پرداخته شود. نتایج نشان می دهد که نوعی همگونی در اجرای شبه کتیبه ها وجود دارد و شاید در روابط تجاری بین مناطق مختلف این پدیده شکل گرفته و تبدیل به یک عنصر مشترک شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Preliminary study and analysis of pseudo-inscriptions of the Islamic period from the perspective of cross- cultural communication Case study: Nishapur and Byzantine cultural zone

نویسنده [English]

  • mahdiye rahmati
university of mazandaran
چکیده [English]

Pseudo-inscription is a type of inscription that has no content meaning. This art can be seen on all cultural materials in Islamic art, especially in the first and middle centuries. Also, its field of distribution covers a wide range and even in the cultural field of Byzantium and Eastern Europe is considered a significant phenomenon. During the Samanid period, a considerable number of pseudo-inscriptions have been found in Nishapur pottery, which shows that this phenomenon was formed during the Samanid period in the Greater Khorasan area, which was of special importance in the Islamic period. Numerous examples have been found in the cultural field of Byzantium between the 11th and 15th centuries AD. Why this phenomenon is formed and how it is distributed is an important issue that has not been addressed. In the present study, an attempt has been made to deal with this phenomenon with the view of intercultural studies and in the approach of cultural interactions. The results show that there is a kind of homogeneity in the execution of pseudo-inscriptions, and perhaps in commercial relations between different regions, this phenomenon has been formed and has become a common element.

کلیدواژه‌ها [English]

  • pottery
  • inscription
  • art
  • Byzantine
  • nishapur