بازنمایی جلوه‌های مفهوم آتش در هنر نگارگری دوران اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر پسادکتری باستان‌شناسی دوران اسلامی، گروه باستان‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد باستان‌شناسی، گروه باستان‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22080/jiar.2025.28210.1044

چکیده

آتش با توجه به تنوع ویژگی‌ها و کارکردهای آن، نقش بسیار گسترده‌ای در اساطیر، اعتقادات و آئین‌های پرستش ایفا ‌کرده است. به‌طوری‌که در نزد شاعران و هنرمندان جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده و یکی از دل‌مشغولی‌های آنان بوده است. از دیرباز شعله‌های زیبا و شکوهمند آن یادآور فروغ خداوندی بوده است. در ادبیات عرفانی هر دو جنبه مثبت و منفی آتش موردتوجه قرارگرفته است. آتش و شعله‌های برخاسته از آن در هنر نگارگری دوران اسلامی بر مفاهیم گوناگونی دلالت دارد. بامطالعۀ نگاره‌های برجای‌مانده از ادوار مختلف نگارگری دوران اسلامی، می‌توان بازتاب جلوه‌های آن را در این هنر مشخص کرد. در این مقاله سعی‌بر آن است تا به بازنمایی این مفهوم درگذشته پرداخته و علایق هنرمندان مکاتب نگارگری ادوار مختلف دوران اسلامی در پرداخت مضمونی آتش جستجو شود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی–تحلیلی و داده‌های آن از طریق مطالعۀ منابع کتابخانه‌ای و مراجعه به اسناد گردآوری‌شده است. بنابر یافتۀ تحقیق می‌توان گفت که در نگارگری دوران اسلامی آتش مفاهیم گوناگونی به خود گرفته و بر چندقطبی بودن آن تأکید شده است و بیشتر به صورت‌های رمزی و تمثیلی به‌کاررفته است. این صورت‌های نمادین در هنر نگارگری دوران اسلامی به‌ صورت‌های مختلفی هم‌چون هالۀ مقدس، شمسه، نماد پاکی و معصومیت، گلستان، عذاب‌الهی، فداشدن در راه معشوق و تجسم حیوانی بازنمایی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of the Manifestations of the Concept of Fire in the Art of Painting of the Islamic Era

نویسندگان [English]

  • Seyed Mehdi Hosseini Nia 1
  • Ghasem mehravar giglou 2
  • mohaddese Amini 3
1 Postdoctoral Researcher in Islamic Archaeology, Department of Archaeology, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, Tehran, Iran
3 M. A. in Archaeology, Department of Archaeology, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Fire, due to its diverse characteristics and functions, has played a very wide role in mythologies, beliefs, and rituals of worship. In a way, it has been given a special place by poets and artists. Its beautiful and magnificent flames have long been a reminder of the divine light. In mystical literature, both the positive and negative aspects of fire have been considered. Fire and the flames arising from it indicate various concepts in the art of painting during the Islamic era. By studying the surviving copies from different periods of painting during the Islamic era, it is possible to determine the reflection of its manifestations in this art. In this article, the representation of this concept in the past is addressed and the interests of artists from different painting schools during the Islamic era in the thematic treatment of fire are explored. The present study is a descriptive-analytical research and its data were collected through the study of library resources and reference to documents. According to the findings of the research, it can be said that in Islamic painting, fire has taken on various meanings and its multipolarity has been emphasized, and it has been used mostly in symbolic and allegorical forms. These symbolic forms have been represented in Islamic painting art in forms such as the sacred halo, the sun, the symbol of purity and innocence, the flower garden, divine punishment, sacrifice for the sake of the beloved, and animal incarnation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fire
  • sacredness of fire
  • Poetry and prose texts
  • Islamic painting
  • representation of fire